Są różne metody estymowania czasu, jakie zajmie zrobienie i przetestowanie featurea. Możemy bazować na doświadczeniu, poprzednich projektach, wiedzy, czasu budżetu itp. Mamy nawet Planning pokera, który często wykorzystywany jest w projektach scrumowych.
Po drugiej stronie mamy jednak managerów, dla których wszystko wyestymowane jest źle. Za drogo, za dużo czasu, za dużo ludzi jest potrzebnych. Żeby trafić z estymacją, która zostanie zaakceptowana, trzeba być albo wróżką, albo myśleć jak Manager.
Autentyczna rozmowa między kolegami estymującymi projekt:
[Adam]: Podsumowując, ile czasu Wam to zajmie?
[Marcin]: 4 tygodnie nie damy rady krócej.
[A]: Ok, dobra, to chodźmy do Jarka (Managera), tylko powiedzmy mu, że zajmie to 6 tygodni bo na pewno będzie się pytał, czy nie da się tego skrócić. Pewnie będzie chciał obciąć, więc akurat zostanie tyle ile nam trzeba.
Spotkanie u managera:
[Jarek]: I jak macie już?
[M]: Tak, myślę, że w 6 tygodni damy radę
[J]: Tak długo? Adam, nie da rady tego jakoś zoptymalizować, praca na dwie zmiany, weekend work itp.? Co o tym myślisz?
[A]: Mmm… no w sumie możemy jeszcze coś tam wywalić i jak się chłopaki sprężą to na dwie zmiany powinni dać radę w 5 tygodni.
[J]: Marcin, dacie radę w 4? Macie mocny zespół, pociśniecie i będzie dobrze.
[M]: Adaś to jest realne?
[A]: Noo ostatecznie powinniście dać radę, wpadnij to mnie to pogadamy co i jak zoptymalizować
[M]: No dobra to spróbujemy w 4…
[J]: Super! Dzięki chłopaki!
Wnioski? Wnioski wyciągnijcie sami. Po co komuś scrumy, spotkania, analitycy biznesowi, skoro i tak Manager wie lepiej.